Haa..ni ade sket citer nak dikongsi..sejak dari kes pengumuman tentang kematian osama bin laden baru2 ni 01 may 2011 yang diwar2kan sendiri oleh presiden US barrack obama.. cube korang taip obama dekat google.. ni lah yang keluar hehe
light-emitting diode ( LED ) adalah salah satu dari komponen asas dalam elektronik. Led Cuma de 2 kutub je..anode gan cathode je..dimana anode tu mewakili positive supply dan cathode tu mewakili negative supply..
hahaha.... gelak dulu.. sebab resistor ni adalah perkara paling asas dan mesti ade dlm setiap litar elektronik... ape tu resistor.. walaupon noob sekali pon... semua org tentu kenal menatang kat bawah ni:
Post kali ni adalah untuk memperkenalkn kepada noob2 sekalian wujudnye function " interrupt " di dalam programming c++. Ape tuh interrupt? Intterupt dgn kate mudahnye sesuatu set instruction yg memerlukan layanan serta merta daripada pic(utk pic programming). Interrupt biasanye digunakan supaya pic menjalankn 2 atau lebih routine dalam sesuatu masa ataupon sesuatu program yg harus dijalankan oleh pic tanpa ade ganguan daripada program lain. Contohnye applikasinya; di dalam main program , pic kena paparkan nilai analog sesuatu sensor dan dlm mase yg sme pic harus membaca nilai analog dari sensor itu setiap mase. Bace nilai analog dari sensor tu kena guna interrupt supaya " time responce " program korang lebih stabil. Interrupt juga mempunyai timer nye tersendiri, maksudnye kita boleh jalankan sesuatu program contonhye led blingking(delay program) dan dalam mase yg same ade program lain yg pic jalankan. kali aku, dgn bangga dirinya nk tunjukkan bertapa mudahnye pe...